Operacja wymiany stawu kolanowego

Przyjrzyjmy się dokładnie, co dzieje się podczas operacji wymiany stawu kolanowego. Początkowo za pomocą specjalnych narzędzi usuwane są zniszczone powierzchnie stawowe końców kości udowej i piszczelowej oraz rzepki. Następnie z użyciem odpowiednich przymiarów wycinane jest łoże dla elementów endoprotezy. Z kolei ortopeda zakłada próbną endoprotezę aby sprawdzić poprawność wykonanego zabiegu operacyjnego. Po jej usunięciu implantuje ostateczną protezę mocując ją do kości za pomocą cementu lub bezcementowo. Troską lekarza jest założenie nowego kolana w taki sposób, byś mógł jak najszybciej stanąć na własnych nogach. Gdy implant znajduje się już we właściwym położeniu, a wszystkie wspierające go mięśnie i więzadła pracują poprawnie, chirurg zamyka cięcie za pomocą szwów lub klamer.

Po zakończeniu operacji zostaniesz przewieziony do sali pooperacyjnej gdzie pielęgniarka będzie się Tobą opiekować i kontrolować stan Twojego zdrowia w miarę ustępowania znieczulenia. Możesz w tym czasie doświadczać pewnych objawów, takich jak niewyraźne widzenie, suchość w ustach, mdłości, dreszcze, a być może i bólu. Jeśli tak się stanie, powiadom pielęgniarkę, by mogła podać Ci lekarstwa w celu złagodzenia tych objawów. Po ustąpieniu znieczulenia zostaniesz poproszony o wykonanie kilku prostych czynności oddechowych i ruchowych. Pomogą one zapobiec ewentualnym powikłaniom pooperacyjnym, jak np. tworzeniu się skrzepów krwi w nogach. Możesz spodziewać się, że zostaniesz przewieziony do swej sali po upływie od jednej doby po operacji.

Rodzina endoprotez stawu kolanowego

Endoproteza stawu kolanowego